Cum sa tratezi conflictele



Cazul lui Kellog

Deseori confruntata cu conflicte Ellen White a trebuit sa gestioneze multe conflicte care ar adus ruina bisericii adventiste. Dumnezeu i-a aratat cum sa resolve diferite cazuri devenite celebre pentru pionierii bisericii. Dintre cele mai cunoscute amintim cazul lui Kellog, D.Caringht.Deasemenea a tratat conflictele intre membri familiei sau intre membri bisericii.
Ellen White nu intervenea intotdeauna in cazurile de conflicte in randurile bisericii.
Kellog era ca si un membru al familiei White din acest motiv cand au inceput discutiile despre ideile panteiste sora White a incercat sa-l indrume ca pe un prieten drag.
Ea aratat ratacirile din cartea lui Living Temple incercand sa arate intelegerea lui Dumnezeu in aceasta discutie.Kellog a luat personal acele afirmatii considerand ca este atacat. Desi a fost permanent gata sa apere principiile biserici niciodata nu l-a atacat sau blamat pe Kellog. El insa a procedat invers. A atact-o si a considerat-o un dusman personal al sau.

Principii generale in tratarea conflictelor
In Biserica
Am inceput cu un caz in care Ellen White a fost direct implicata intr-un conflict.Am vazut modul in care a procedat. Aceleasi indemnuri le prescrie si cand ofera altora sfaturi despre cum sa actioneze intr-o situatie de conflict.
Avand ca sursa si autoritate a scrieriilor sale Biblia nu este de mirare ca recomanda Matei 18 pentru solutionarea conflictelor.
In cazurile de conflict doctrinar sau relationar din biserica conform pricipiului biblic ea recomanda ca cazul sa fie rezolvat cu delicatete, in taina, fara a fi facut cunoscut.Daca situatia se rezolva cazul trebuie declarat inchis.
Daca insa nu se poate opri atunci ea recomda metoda de rezolvare din sec.I a Bisericii Primare.
Grupele de credinciosi, desi risipite pe un tinut întins, erau toate membre ale aceluiasi trup; toti se miscau în unire, în armonie unul cu altul. Când dezbinarea se ivea într-o bisericã localã din vreun loc, asa cum s-a ivit mai târziu în Antiohia si în oricare alt loc, si credinciosii nu puteau sã ajungã la o întelegere între ei, nu se îngãduia ca asemenea probleme sã ajungã sã pricinuiascã o dezbinare în bisericã. De aceea, cazurile erau trimise spre a fi judecate de un consiliu general al întregului corp al credinciosilor, alcãtuit din delegati alesi din diferite biserici locale, împreunã cu apostolii si bãtrânii care aveau slujbe de rãspundere, în calitate de conducãtori. În felul acesta, strãdaniile lui Satana de a ataca biserica în locuri izolate erau preîntâmpinate prin actiunea unitã din partea tuturor, iar planurile vrãjmasului de a rupe si a nimici erau zãdãrnicite.


Observam ca White tinea foarte mult la unitatea bisericii pentru care lupta.
Cazurile recomanda dumeai trebuie sa fie rezolvate spre salvarea tuturor.Trebuie procedat cu discretie si umilinta, neexpunand pe nimeni la situatii umilitoare. Persoana vizata simtind ca trebuie sa-si apere reputatia in fata bisericii. Doar in ultima faza un conflict trebuie adus in fata bisericii pentru solutionare.
Trebuie urmarit modelul lui Hristos de mediere a conflictelor.

In familie

Un alt segment important in tratarea conflictelor in scrierile lui Ellen White este familia. Ca si in cazul bisericii pocainta este prima cerinta pentru a putea pune capat unei situatii conflictuale. Dragostea si buna starea aproapelui reprezinta intotdeauna masura cu care trebuiesc tratati atat cei din casa cat si cei din afara ei.
Toti membri familiei au obligatia de a evita cearta si de a face din pacea caminului o prioritate. Contraditiile trebuiesc rezolvate intr-un spirit umil si gata sa se supuna.

Sã nu fie nici o umbrã de ceartã. Nu îngãduiti ca cearta sau neîntelegerile sã pãtrundã în casa voastrã. Vorbiti blând. Niciodatã nu lãsati ca vorba sã vã fie asprã. Pãstrati-vã calmul. Îndepãrtati cãutarea de greseli si orice fel de falsitate. Spuneti-le copiilor vostri cã doriti sã-i ajutati sã se pregãteascã pentru un cer sfânt, unde existã numai pace, unde nu se aud certuri.

Copii trebuiesc invatati sa asculte sis a inteleaga ca parinti lucreaza spre binele lor vesnic chiar daca ei nu inteleg.Ei trebuie sa aibe incredere totala in acestia, iar ei nu trebuie sa o dezamageasca.
Intre cei doi sotii, White recomanda ca inima sotiei sa fie mormantul greselilor sotului ei si invers. Nimeni nu are dreptul sa cunoasca greselile celor doi iar daca apar conflicte acestea trebuiesc rezolvate doar impreuna cu Isus.
Sotul si sotia trebuie sã fie totul pentru celãlalt. Sotia nu trebuie sã aibã secrete fatã de sotul ei si pe care sã le împãrtãseascã cu altii, iar sotul nu trebuie sã aibã secrete fatã de sotia sa, pe care sã le împartã cu altii. Inima sotiei trebuie sã fie mormânt pentru greselile sotului, iar inima sotului mormânt pentru greselile sotiei. Nici unul dintre ei nu ar trebui sã-si permitã glume pe seama sentimentelor celuilalt. Niciodatã, nici sotul si nici sotia nu trebuie, nici mãcar în glumã sau pe vreo altã cale, sã se plângã de celãlalt altora, cãci, de regulã, îngãduirea acestei nebunii ori a ceea ce pare glumã cu totul nevãtãmãtoare va sfârsi cu necaz si poate înstrãinare unul de celãlalt. Mi-a fost arãtat cã trebuie sã existe un scut sacru în jurul fiecãrei familii.

Hristos trebuie sa fie centrul caminului si al bisericii care reprezinta familia extinsa.Daca fiecare membru Il are in vedere pe El atunci majoritatea conflictelor vor disparea. Amabilitatea, tonul placut, trebuie sa fie o regula in fiecare familie care doreste prezenta lui Dumnezeu.
Blândetea Domnului Hristos manifestatã în cãmin îi va face fericiti pe cei ce-l locuiesc; ea nu provoacã ceartã, nu dã nici un rãspuns aspru, ci linisteste firea aprinsã, rãspândind o amabilitate care va fi simþitã de toti cei care se gãsescîn cercul lui încântãtor. Dacã este nutritã în inimã, ea face ca familiile de pe pãmânt sã fie o parte a marii familii de sus.


In dorinta sincera de a avea o relatie cat mai stransa cu Dumnezeu oamenii trebuie prin puterea Sa sa renunte la firea lor, la dorinta de a-si impune punctual de vedere si de a face din vointa lor lege. Aceasta fire este intotdeauna gata de cearta pentru suprematie si nu va ocoli nici o ocazie de a se face auzita.Din acest motiv este nevoie de Hristos pentru rezolvarea conflictului interior cu eu-ul nostrum ulterior putand sa rezolvam si confictele exterioara in familie, biserica si societate.

Firea omeneascã se luptã totdeauna pentru întâietate, este totdeauna gata de ceartã, dar acela care Îl aflã pe Isus este golit de eu, de mândrie, de iubire, de întâietate si în sufletul lui este pace. Eul este pus în slujba Duhului Sfânt. Atunci nu mai ardem de dorinta de a avea locul cel mai de frunte. Nu mai avem ambitia de a da buzna si a izbi cu coatele spre a atrage atentia, ci simtim cã locul nostru cel mai înalt este la picioarele Mântuitorului.


In concluzie recapitulam modul propus de Ellen White pentru solutionarea conflictelor:Hristos in inima, (cel putin la unul din partile conflictuale pentru a rezista restul teoriei), renuntarea la intaietate in favoarea celuilalt. Dragostea si amabilitatea ca baza de plecare in relatii. Daca totusi apar conflicte tratate cu delicate si discretie conform Matei 18.

Comments

Popular Posts